یائسگی پس ازسن 55 سالگی با ابتلا به دیابت ارتباط دارد

27 ژوئیه 2016- خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که به یائسگی دیررس می رسند، افزایش می یابد.

محققان با بررسی اطلاعات 124 هزار زن دریافتند خطر ابتلا به دیابت برای زنانی که در سنین بالای 55 سال یائسه می شوند نسبت به زنانی که باروری آنها در اواسط دهه ی چهارم زندگی پایان یافته است ، 12 درصد بیشتر است. این برای اولین باراست که دانشمندان به ارتباط یائسگی دیررس و دیابت نوع 2 اشاره کرده اند.

در این پژوهش همچنین مشخص شد در افرادی که به یائسگی زودرس مبتلا می شوند، خطر ابتلا به دیابت نوع دو 25 درصد افزایش می یابد، این موضوع برای اولین بار نیست که از طریق تحقیقات بیان می شود.

مقدار هورمون استروژن پس از یائسگی کاهش می یابد، تحقیقات نشان داده است کاهش مقدار هورمون استروژن با افزایش تجمع چربی در بدن، افزایش اشتها، کاهش سرعت متابولیسم و افزایش قند خون ارتباط دارد، این ارتباط شاید علت افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این گروه از زنان توضیح دهد.

سن متوسط یائسگی در ایران که در آن علایم پایان چرخه های پریود آشکار می شود و بارداری بصورت طبیعی در این زمان امکان پذیر نیست، 47 سال است.

دکتر Erin LeBlancاز مرکز تحقیقات سلامت Kaiser Permanenteدر آمریکا می گوید: مطالعه ی ما نشان داد که پنجره ی بهینه ی یائسگی سن 45 تا 55 سالگی است، زنانی که قبل و بعد از این پنجره ی  زمانی یائسه می شوند در معرض خطر بالاتری برای دیابت هستند و باید بخصوص به کاهش وزن، رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش توجه زیادی داشته باشند، این تغییرات در شیوه ی زندگی به آنها در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

در این مطالعه همچنین مشخص گردید شانس ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی با مدت زمان باروری کمتر از 30 سال، 37 درصد بالاتر از زنانی است که مدت زمان باروری آنها در محدوده ی 36 تا 40 است.

درعین حال در زنانی با دوره ی طولانی تر باروری، بالاتر از 45 سال، خطر ابتلا به دیابت نوع دو، 23 درصد افزایش می یابد. زنان شرکت کننده در این پژوهش بین 50 تا 79 سال سن داشته و بمدت  12 سال در این تحقیق حضور داشتند. محققان از آنها در خواست کردند به پرسشنامه ای در مورد سابقه ی  باروری  و سلامت  خود پاسخ دهند.

یافته های این تحقیق درمجله ی Menopause journalمنتشر شد. این مطالعه بخشی از یک مطالعه ی بزرگ بنام "طرح سلامت زنان" در آمریکا بود که به بررسی زنان یائسه با تمرکز بر پیشگیری از بیماری قلبی، شکستگی استخوان، سرطان پستان و روده درحال انجام است.

 منبع:www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/menopause-after-55-linked-to-type-2-diabetes-95081004.html